Soul Eater Logo

Tuesday, September 25, 2012

5 PERISTIWA SERAM & ANEH PERNAH AKU ALAMI (episod 1)




Setiap  orang  mesti  pernah  lalui  peristiwa-peristiwa  seram, aneh,  atau  mistik  sepanjang  hidup  mereka.  Tak  kisah  lah  apa  jenis  pun  peristiwa  itu,   selagi  ia  sukar  dicerna  oleh  akal  rasional  pastinya  akan  menyimpan  kenangan  untuk  diingati.  Tak pun  buat  modal  bahan  bercerita  apabila  berkumpul  dengan  kawan-kawan.  Begitu juga  dengan  aku. Sepanjang  hidup  aku,  adalah  beberapa  peristiwa  aneh  &  menyeramkan  yang  pernah  aku  lalui  sehingga  terpahat  dalam  ingatan  aku ke  hari  ini.  Maknanya,  peristiwa  tu  benar-benar  terjadilah  sehingga  aku  benar-benar  ingat  sampai  ke  hari  ini  walaupun  dah  lama  berlaku.  Kalau  orang  bercakap  pasal  cerita-cerita  seram,  mesti  terlintas  di  fikiran  :  HANTU.  Walhal,  kalau  nampak  accident  ngeri  live  depan  mata  pun  bagi  aku  dikira  seram  juga.  Tapi  setakat  ni,  peristiwa  seram  yang  pernah  jadi  kat  aku  mungkin  masih  berkisar  dengan  makhluk  halus  lah  kot  yang  juga  orang  Melayu  sering  sebut  sebagai  hantu.  Dalam  penulisan  aku  di  bawah  ni  aku  tak  menambah  unsur-unsur  suspen  sepertimana  perasaan-perasaan  aku  sewaktu  kejadian  tu  berlaku.  Aku  cuba  rasionalkan  cerita  ni  dan  hanya  menyampaikan  cerita – tak  nak  transferkan  rasa  seram  tu  kat  orang  yang  membaca.  Sebab  sampai  sekarang  aku  masih  lagi  mencari  logik  peristiwa-peristiwa  yang  berlaku  ke  atas  aku  itu.

1.       LINTASAN  POCONG
Peristiwa  ni  dah  sangat  lama  berlaku  sampai  aku  dah  tak  boleh  ingat  lagi  secara  detail  tentang  peristiwa  ni.  Tapi  yang  aku  pasti,  ia  berlaku  pada  bulan  Syawal.  Ya…  hari  raya  pada  waktu  malam.  Waktu  tu  aku  masih  kecil  lagi,  mungkin  sekitar  usia  6, 7,  atau  8  tahun.  Peristiwa  ni  terjadi  sewaktu  aku  beraya  di  rumah  atok  aku  di  Batu  Pahat,  Johor.  Nak  dijadikan  cerita,  hari  raya  ketiga  atau  keempat  kot...  Suasana  malamnya  dah  tak  berapa  meriah  pada  waktu  tu  untuk  bermain  bunga  api  atau  mercun  sebab  stok  bunga  api  &  mercun  yang  dibeli  oleh  pakcik-pakcik  aku  dah  habis  seawal  malam  raya  dan  raya  pertama  lagi.  Tambahan,  waktu  tu  jam  dah  agak  lewat  juga  sekitar  pukul  11 – 12  malam.  Sekitar  peristiwa  ini  berlaku,  kampong  atok  aku  masa  tu  takdelah  semaju  sekarang,  lampu  jalan  belum  ada;  jalan  depan  rumah  pun  masih  belum  bertar  dan  laman  rumah  masih  belum  direnovate  dan  dipenuhi  dengan  pokok  bunga  kertas.  Berbalik  kepada  cerita  tadi,  aku  dan  beberapa  orang  sepupu  aku  masih  ada  stok  bunga  api  yang  kami  baru  dapat  dari  salah  seorang  makcik  kami,  so  dengan  kemaruknya  sebab  tak  puas  main  bunga   api  lagi;  kami  keluar  juga  curi-curi ke  laman  rumah  malam-malam  tu  untuk  main  bunga  api  cucuh  kat  pelita  walaupun  orang-orang  dewasa  semua  dah  masuk  dalam  tengok  t.v  dan  tidur  ramai-ramai – pintu  tingkap  semua  dah  ditutup.  Bila  dah  habis  main,  mulalah  sesi  mengarut  bakar  plastic  sampah,  lidi  bunga  api,  dan  kerengga  kat  luar  rumah.  Biasalah  budak-budak.  Sampailah  seorang  sepupu  aku  yang  berpangkat  kakak  suruh  kami  masuk  dan  menakut-nakutkan  kami  dengan  mengunci  pintu  rumah  dari  dalam.  Apalagi,  sepupu  aku  semua  kelam  kabutlah  takut  punya  pasal  dan  ada  seorang  sepupu  aku  ni  menangis  sebab  kena  kunci  dekat  luar.  Kami  pun  beramai-ramailah  tolak  pintu  ke  dalam  agar  terbuka  dan  aku  masa  tu  ikut  tolak  juga.  Semua  sepupu  aku  masa  tu  tolak  pintu  bersungguh-sungguh  dari  luar  dengan  muka  mengadap  ke  pintu.  Cuma  aku  sorang  je  yang  menolak  dengan  membelakangkan  pintu.  So,  badan  aku  menghadap  ke  depan,  ke  jalanraya.  Jalanraya  waktu  tu  gelap  sebab  takde  lampu  jalan.  Cuma  bahagian  yang  betul-betul  bertentangan  dengan  pintu  rumah  atok  aku  saja  ada  cahaya  dari  lampu  kalimantang  di  atas  pintu  bahagian  luar – betul-betul  atas  kepala  kami  yang  sedang  gigih  menolak  pintu  sebab  nak  masuk.  Dan…  peristiwa  seramnya  berlaku  di  sini:  Sewaktu  sedang  menolak  tu,  betul-betul  aku  nampak  ada  satu kelibat,  sebenarnya  bukan  kelibat  lagi;  tapi  betul-betul  nampak  sekujur  tubuh  berbalut  putih  yang  orang  sebut-sebut  sebagai  pocong  melintas.  Dia  muncul  dari  dalam  gelap,  melompat  selangkah  lebih  kurang  2-3  kaki  jarak  lompatannya;  melalui  kawasan  jalan  raya  yang  terkena  curahan  cahaya  lampu  depan  pintu,  dan  kemudian  hilang  dalam  gelap  semula.  Aku  apa  lagi,  terus  menjerit  lah  time  tu;  “Pocong!  Pocong!”  Tak  lama  baru  sepupu  aku  yang  mengunci  kami  dari  dalam  buka  pintu.  Lepas  masuk,  aku  terkedu  teruslah  cuba  ingat-ingat  balik  apa  benda  yang  aku  nampak  tadi  tu  kan…  Seumur  hidup  aku  masa  tu,  aku  memang  tak  pernah  nampak  orang  dikafankan  ataupun  pocong.  Aku  tahu  tu  pocong  pun  pasal  dengar  orang-orang  tua  berceita  pasal  fizikal  hantu  pocong  sebelum  peristiwa  tu.  Yang  lagi  angkernya,  aku  sorang  je  nampak  pasal  semua  sepupu  aku  sibuk  menolak  pintu.  Nak  tahu  macam  mana  rupa  pocong?  Well…  mungkin  korang  pernah  dengar  orang  bercerita,  tapi  ni  aku  bagitau  macam  mana  rupa  fizikalnya  hantu  pocong  yang  aku  nampak  tu :  Dikapan  macam  orang  Islam  yang  telah  meninggal  dunia.  Diikat  kat  kaki,  pinggang  dan  atas  kepala.  Mukanya  tak  nampak  dan  turut  ditutup  dengan  kain  kapan.  Kainnya  putih  bersih  dan  fizikalnya  tak  lah  sebesar  mana  seperti  kebanyakan  lelaki  terutama  pada  bahagian  bahu – bahunya  tak  lebar.  Namun  apa  yang  aku  deskripsikan  ini  adalah  berdasarkan  pengalaman  lampau  dan  mungkin  telah  dibayangi  imaginasi.  Siapalah  yang  akan  percaya  dengan  cakap  budak  7 – 8 tahun  kan?


                                         Mungkin beginilah rupa pocong itu (paling kiri).



2.        MISTERI  TONG  GAS  DISERET
Selalu  kita  dengar  cerita-cerita  orang  diganggu  oleh  bunyi-bunyian  aneh  yang  dilakukan  oleh  makluk-makhluk  ghaib.  Cerita  rumah  lama  bunyi  macam  ada  orang  tapi  sebenarnya  takdelah…  cerita  dengar  bunyi  tapak  kaki  tapi  takde  oranglah…  bunyi  orang  ghaib  nyanyi  karaokelah…  macam-macam!  Dari  aku  kecik  aku  pun  selalu  dimomokkan  dengan  cerita-cerita  macam  ni  especially  dari  majalah  misteri  (dan  kini  jadi  majalah  sembang  gebang) – Mastika.  Tapi,  aku  tak  pernah  pula  sangka  aku  berpeluang  melalui  pengalaman  yang  sama.  Peristiwa  ni  takdelah  seram  mana  pasal  ia  berlaku  pada  waktu  siang  tapi  kalau  difikir-fikirkan  balik,  meremang  juga  bulu  roma.  Cerita  berlaku  pada  tahun  2001  kalau  tak  silap  aku.  Masa  tu  aku  sekolah  rendah  lagi  darjah  5  Harapan  di  sebuah  sekolah  kampung  di  Johor.  Hari  tu  hari  Sabtu,  ada  kokurikulum.  Selepas  ko-k  tamat,  aku  kena  stay  kat  kantin  pasal  ada  tusyen  B.M  dengan  seorang  cikgu.  Memandangkan  murid  yang  datang  tusyen  tu  pun  tak  ramai  (dalam  lebih  kurang  6  orang),  makanya  pembelajaran  hari  tu  pun  dibuat  di  kantin  sekolah.  Turut  serta  2  orang  member  aku  yang  menyebok  stay  kat  kantin  lepas  ko-k  tu  pasal  tak  nak  balik  rumah  lagi.  Jam  masa  tu  dah  lebih  kurang  1p.m.  Cikgu  pun  bagilah  kitorang  satu  latihan  objektif  dan  tinggalkan  kitorang  sekejap  untuk  ke  bilik  guru.  Masing-masing  pun  tekunlah  buat  dan  kawan  aku  2  orang  yang  tak  terlibat  dengan  tusyen  ni  tadi  sibuk  menimbang  bola  takraw  kat  kantin  tu  juga.  So,  lepas  habis  je  latihan  tu  aku  buat;  aku  pun  joinlah  diorang  sekali  sementara  menunggu  cikgu  datang.  Kitorang  rentangkan  bangku  kantin  sebagai  net  konon-kononnya.  Budak  perempuan  yang  lain  pun  dah  siap  kerja  agaknya  dan  berborak  sesama  sendiri.  Sedang  asyik  masing-masing  dengan  hal  masing-masing,  tiba-tiba  kami  semua  terhenti  dan  terdiam  disebabkan  kedengaran  satu  bunyi  yang  sangat  kuat.  SREEETTT~~~  bunyi  seperti  sesuatu  benda  besi  yang  amat  berat  diseret.  Pada  mulanya   kami  buat  tak  endah  lah.  Kemudian  berbunyi  lagi,  kali  ni  lebih  panjang  dari  tadi  macam  semakin  jauh  jaraknya.  Masing-masing  terdiam  dan  berpandangan  sesama  sendiri.  Kami  mula  bertanya  sesama  sendiri  tentang  bunyi  tersebut  dan  dari  arah  mana  dia  datang.  Kemudian,  bunyi  tu  datang  lagi.  Panjang  dan  merenggiut.  Bunyi  besi  berlaga  lantai.  Kami  simpulkan  yang  itu  bunyi  tong  gas  diseret.  Kami  tambah  hairan.  Setahu  kami,  kami  sahaja  yang  ada  disitu  dan  kami  pasti  bunyi  tu  datang  dari  kantin  juga  kerana  sebelah  kantin  itu  adalah  padang  dan  kedudukan  kantin  tu  tidak  terlindung  apa-apa  bangunan  yang  boleh  diandaikan  bunyi  tu  datang  dari  tempat  lain.  Tambahan,  bunyi  tong  gas  ditarik  tu  betul-betul  dekat!  Macam  jaraknya  tak  sampai  5   meter  dari  kami.  Beberapa  detik  kemudian,  bunyi  tu  berhenti.  Aku  dan  kawan-kawan  aku  tadi  cubalah  menyiasat  dari  mana  arah  bunyi  tu  datang.  Tak  lama  bunyi  tu  kembali  dan  apabila  kami  amati,  ia  datang  dari  dalam  kawasan  tempat  memasak  kantin  yang  dikunci.  Kami  pun  chek  lah  pintu  belakang  kot-kot  ada  orang  masuk.  Negatif.  Dimangga  dari  luar.  Tengok  bayang-bayang  ikut  celah  bawah  pintu  pun  macam  takde  apa  yang  bergerak.  Last  sekali,  kami  mengintai  ikut  lubang  kunci.  Kami  nampak  hanya  ada  2  biji  tong  gas.  Tapi  tong  gas  tu  langsung  tak  bergerak  sedangkan  bunyi  tu  masih  kedengaran. Jelas  dan  nyata  dari  balik  pintu.  Kawan  aku  ada  juga  memanggil-manggil  kot-kot  ada  orang  dekat  dalam  bilik  tu,  langsung  tiada   jawapan.  Kami  semua  mulai  seriau.  Tak  lama  bunyi  tu  berhenti  sendiri  sebelum  cikgu  kami  datang  dan  terkejut  dengan  cerita  kami.  Apalagi,  dia  pun  suruh  kami  berkemas  dan  pulang  sambil  berkata;  “Patutlah  jaga  cakap  kadang-kadang  malam-malam  dengar  macam  ada  orang  makan-makan  kat  kantin  ni.”


                                                    Kalau beginilah rupa hantu yang tarik
                                                              tong gas tu, aku pun nak...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...